Leden je měsícem osvěty proti rakovině děložního hrdla. Česká republika ve srovnání se svými západními sousedy patří k zemím s vysokou incidencí a mortalitou a přitom jsou možnosti moderní diagnostiky a následné léčby na takové úrovni, že na rakovinu děložního čípku by ani v naší republice nemusela zemřít žádná žena.
Mezi hlavní příčiny, proč se v ČR nedaří incidenci a mortalitu snížit, patří jednoznačně nízká zdravotní gramotnost českého obyvatelstva. Její zvýšení není záležitostí několika měsíců, ale spíše otázkou generační a zodpovědnost za její zvyšování by měl dobrovolně přijmout každý zdravotník. I společnost Roche si uvědomuje, jak je důležité pomáhat pacientkám, které „zbytečně“ onemocněly, protože z důvodů nedostatečných informací podcenily prevenci.
Lednovou osvětu naše společnost nazvala Nenech to náhodě! a jejími ambasadorkami se staly její zaměstnankyně napříč věkovým spektrem. Každá z nás se v poslední době setkala přímo či nepřímo se smutnými příběhy kamarádek, sousedek nebo kolegyň, které se ke svému lékaři dostavily až při fyzických potížích.
A tak se se smutkem a možná i s rozhořčením ptáme samy sebe: PROČ?
Kampaň jsme založili na vnímání ženské krásy, na které nám ženám skutečně záleží. Pokusili jsme se prostřednictvím sociálních sítí a v digitálním prostředí na internetu vysvětlit ženám všech věkových kategorií, že součástí péče o jejich krásu je i péče o zdraví. Krása = prevence, a to nejen v péči o pleť, ale i tam, kde to není vidět. Proto je důležité chodit pravidelně na prohlídky. Zároveň jsme jim chtěli nabídnout i informace o moderních preventivních testech HPV DNA, které umí vyloučit možné onemocnění na 3–5 let nebo naopak odhalí příčinu možného onemocnění ještě dříve, než se rozvine. Tyto testy hradí zdravotní pojišťovny jen v indikovaných případech. Pro účely prevence si je ženy musí zaplatit, přijmout je jako investici do zdraví, respektive do krásy. Náklady na test HPV DNA jsou podobné jako návštěva kosmetičky, kadeřnického salónu nebo jednodenní lyžování na horách, ale pro naše zdraví mají obrovský význam.
Aby se ženy mohly dobře rozhodnout, potřebují správné informace. Spolupráci při natáčení edukačních videí jsme proto nabídli předním českým odborníkům z řad gynekologů a onkogynekologů MUDr. Vladimíru Dvořákovi, Ph.D., a prof. MUDr. Davidu Cibulovi, CSc., FCMA. Zároveň byli o průběhu kampaně informováni všichni gynekologové a onkogynekologové. Jsou to právě lékaři, ke kterým mají ženy největší důvěru a zároveň i velké očekávání, že jim nabídnou to nejlepší řešení. Osvětovou kampaň podpořily rovněž pacientské organizace Onko Unie, Onkomaják a Nadační fond Hippokrates a podpořit ji mohl kdokoliv další svými „lajky“, sdílením a komentáři na profilech Mojemedicina.cz na sociálních sítích Facebook, Twitter a YouTube. Součástí iniciativy Nenech to náhodě! jsou praktické informace o prevenci a léčbě onemocnění na informačním webu www.mojemedicina.cz., které zůstávají dostupné veřejnosti i po skončení kampaně.
Uvedená čísla potvrzují, že cílů kampaně na sociálních sítích bylo dosaženo. Podařilo se nám však oproti plánu oslovit i skupinu obyvatel, která dává přednost klasickým médiím. 5. 2. 2018 bylo kampani Nenech to náhodě! věnováno vysílání v Českém rozhlase 2 a 10. 2. 2018 se kampaň objevila i v hlavních zprávách ČT1 včetně výzvy její hlavní ambasadorky Ivany Kalmusové všem ženám, aby své zdraví nenechaly náhodě. Milé čtenářky Labor Aktuell, teď už je to jen na nás!