K významným částem portfolia společnosti Roche patří oblast POCT, která se zvláště v posledních letech velmi dynamicky rozvíjí. V souladu s aktuálními požadavky kladenými na testování u lůžka pacienta nabízí společnost Roche nejen široké portfolio kvalitních POC přístrojů a testů, ale i kompletní profesionální řízení a dálkovou správu POCT v nemocničním prostředí.
Stručný popis komplexního řešení HosPOC s využitím systémů Roche
cobas IT 1000
cobas IT 1000 je systém rozhraní pro data pacientů v místě ošetření, který lze používat ve spojení s glukometry Accu-Chek® Inform II a dalšími POCT analyzátory. Systém podporuje použití čárových kódů pro identifikaci pacienta a operátora, který provedl měření. Tvoří most mezi vzdálenými diagnostickými zařízeními na místě ošetření (POCT) a nemocničním a laboratorním systémem (LIS/NIS). Komunikace s nemocničním informačním systémem pak již využívá existující komunikační standard mezi LIS a NIS. Toto řešení umožňuje koordinátorovi sledovat a řídit činnost vzdálených testovacích míst a zajišťovat řádné shromažďování, ověřování a schvalování všech dat před jejich odesíláním do systému LIS/NIS. U výsledků měření je možné zobrazit historii výsledků a data pak dále filtrovat dle ID pacienta, času měření, jednotlivých glukometrů a oddělení.
Accu-Chek® Inform II
Accu-Chek® Inform II systém, který tvoří glukometr a základní jednotka, je profesionální nemocniční glukometr ke stanovení koncentrace glukózy pacientů v režimu POCT. Je opatřen systémem, který pacienta identifikuje pomocí čárových kódů ID a umožňuje ovládání přístroje a měření po přihlášení osobního čísla operátora.
ID operátora, pacienta a časový údaj naměřené hodnoty glukózy lze vkládat rovněž manuálně. Glukometry nabízejí možnost u pacientů nahlédnout do historie naměřených výsledků, vložit komentáře a výsledky dalších souvisejících testů. Systém je vybaven možností přenosu dat, a to i bezdrátově prostřednictvím WiFi sítě. Dokovací stanice zprostředkovává navázání komunikace glukometru se serverem cobas IT 1000 pomocí přímého připojení do sítě LAN-Ethernet nebo prostřednictvím PC a umožňuje přenos výsledků měření pacientů a kontroly kvality. Do glukometrů je pak možné odesílat demografické údaje pacientů, seznam oprávněných operátorů a centrálně spravovat nastavení konfigurace všech připojených glukometrů. Výsledky kritických pacientů se pomocí cobas IT 1000 dokumentují a přenášejí do laboratorního informačního systému a jako ucelené výsledky do NIS či klinickému lékaři.
Glukometr je registrován v ČR dle platné legislativy. Systém glukometr a testovací proužky Accu-Chek® Inform II byly testovány Referenční laboratoří MZ ČR pro klinickou biochemii při ÚLBLD VFN a 1. LF UK a vyhovují všem normám a požadavkům. Pro danou soustavu glukometrů je k dispozici nezávislý systém externí kontroly kvality. Stanovení glukózy kvalitními testovacími proužky Accu-Chek® Inform II není ovlivněno interferenty (např. hodnotou hematokritu, maltózy, xylózy, kyseliny askorbové). Při měření je zabezpečena pravidelná kalibrace. Glukometry jsou vybaveny funkcí kontroly exspirace používaných testovacích proužků.
Odkazy:
- NCCLS: Point-of-care in vitro diagnostic (IVD) testing. CLSI Document AST02-A, 1999
- ČSN ISO 15189: Zdravotnické laboratoře. Zvláštní požadavky na jakost a kompetenci, 2004
- ISO 22870: Point-of-Care testing – Requirements for quality and competence, 2006
- ISO/FDIS 22870: 2006
- Point of Care, The Journal of Near-Patient Testing and Technology
Vzdělávání koordinátorů
Významnou součástí komplexního řešení HosPOC je intenzivní spolupráce s centrálními laboratořemi a koordinátory POCT. Společnost Roche se aktivně podílí na pravidelném vzdělávání POC koordinátorů a na předávání nových informací z oblasti point-of-care testingu, a to jak v otázkách odborných, tak i administrativně-legislativních. V rámci letošního pracovního setkání POC koordinátorů jsme se některých účastníků zeptali na jejich zkušenosti.
Na naše otázky nám odpovídali: Mgr. Veronika Kubíčková z FN Olomouc (V.K.), Mgr. Ondřej Wiewiorka z FN Brno (O.W.), Květa Omastová z VFN ÚLBLD (K.O.) a Mgr. Alena Švihálková z VN Agel (A.Š.).
LA: Představte nám prosím projekt HosPOC na vašem pracovišti. Jaké přístroje jsou ve vaší nemocnici umístěny, eventuálně na kolika místech, a jak dlouho u vás projekt běží?
V.K.: Ve Fakultní nemocnici v Olomouci máme v režimu POCT několik typů přístrojů – analyzátory pro stanovení ABR (včetně minerálů, glukózy, laktátu a novorozeneckého bilirubinu), přístroj pro stanovení CRP a větší skupinu profesionálních glukometrů. V projektu HosPOC od firmy Roche v současnosti používáme celkem 80 glukometrů umístěných na 31 klinikách a jejich odděleních. V roce 2013 proběhla obměna této techniky – glukometry Accu-Chek® Inform I byly vyměněny za Accu-Chek® Inform II. Zkušenosti s glukometry firmy Roche tedy máme již mnohaleté.
O.W.: Projekt v nemocnici FN Brno běží od roku 2007. Na 31 odděleních ve sdružených pracovištích medicíny dospělého věku, dětské medicíny a porodnice je umístěno 101 glukometrů Accu-Chek® Inform II. Dále jsou do systému zapojeny i čtyři POCT analyzátory GEM Premier.
K.O.: Systém řízené point-of-care (POC) – glukometry se začaly zavádět ve VFN (Všeobecná fakultní nemocnice v Praze) v roce 2004. Záměrem bylo plošně zavést v celé nemocnici jednotnou technologii, zkrátit analytický i klinický čas (TAT) a používat jen malé vzorky krve. V letech 2004–2012 byl používán glukometr Accu-Chek® Inform I a bylo celkem na-instalováno 75 glukometrů. V roce 2012 byl glukometr Inform I nahrazen novým typem Inform II. Důvodem bylo, že nové měřicí proužky používané do glukometru Inform II mají vyřešený vliv interference maltózy. K měření je potřeba menší kapka krve a je zkrácena reakční doba měření. Nový typ glukometru má i kvalitnější displej. V současné době je v provozu 90 glukometrů. Operační program cobas IT 1000 umožňuje připojení a správu nejen glukometrů, ale i např. analyzátorů krevních plynů, CRP atd. Ve VFN je celkem do systému připojeno sedm analyzátorů krevních plynů a jeden analyzátor CRP. Na spolupráci s jednotlivými klinickými pracovišti se podílejí dva pracovníci ÚLBLD (Ústav lékařské biochemie a laboratorní diagnostiky) spolu s pracovníkem odboru zdravotnické techniky. Vedení laboratoře určilo supervizora, který dohlíží na kontrolu kvality, zajišťuje výměnu porouchaných glukometrů, podílí se na tvorbě dokumentů potřebných při správě systému POC a koordinuje školení uživatelů. Kontroluje denně přenos dat z laboratorního informačního systému (LIS) do nemocničního systému (NIS) a obráceně.
A.Š.: Spolupráce VN a.s. s firmou Roche s.r.o. se datuje od roku 2008, kdy od května do července probíhala jednání vedoucí laboratoře s vedením nemocnice a následně obchodní jednání s firmou Roche s.r.o. Během měsíce září bylo ve VN vytvořeno zázemí na jednotlivých odděleních pro umístění POCT přístrojů, což v říjnu 2008 umožnilo instalaci 21 glukometrů Accu-Chek® Inform I a analyzátoru krevních plynů na oddělení ARO. V prosinci následovalo testování analyzátoru CoaguChek® XS Pro na měření INR.
LA: Jaké jsou vaše zkušenosti s tímto projektem? Co se změnilo po zavedení projektu oproti předchozímu stavu u vás v laboratoři a co se změnilo na jednotlivých pracovištích, kde jsou přístroje umístěny? Jaká je přidaná hodnota? Jsou nějaká negativa? Máte nějaké návrhy na zlepšení?
V.K.: Výměnu přístrojů jsme pojali jako impuls k aktualizaci a dalšímu vylepšení systému měření POC glukometrie. Byly zdokonaleny postupy supervize, organizace, vedení dokumentace a administrativy ze strany OKB s přihlédnutím k možné budoucí nutnosti akreditace tohoto systému. Pozitivní posun nastal ve směru zdokonalení kontroly kvality: na OKB byl určen personál zodpovědný za chod POC techniky (včetně denní supervize a kontroly stavu přístrojů), je zajištěn přenos výsledků z přístrojů do LIS/NIS, jsou nastavena pravidla vnitřní a externí kontroly kvality (včetně testů linearity a pravidelného srovnání měření glukometrů s metodou v centrální laboratoři OKB), je zavedena pravidelná profylaxe glukometrů…
Jako velkou pozitivní změnu bych viděla systém organizace a školení uživatelů. Jednak jsme každému uživateli zavedli štítek s osobním číslem a barkódem. Tento štítek si mohou nalepit na průkaz zaměstnance, přístroj před měřením vždy vyžaduje přihlášení uživatele formou oskenování tohoto štítku. Je tedy pokaždé dohledatelné, kdo s přístrojem pracoval a kdo změřil daného pacienta. Dále od roku 2015 využíváme e-learningového školení uživatelů pomocí programu cobas Academy. Každý nový uživatel musí tento e-learningový kurz absolvovat a zároveň musí současní uživatelé projít tímto školením minimálně jednou ročně. Školení je zakončeno testem, otázky v testu jsou sestaveny dle potřeb supervizorů OKB. OKB provádí minimálně 1x ročně audit na jednotlivých odděleních uživatelů POC techniky, jeho součástí je i kontrola zaškolení a úspěšných certifikátů testů e-learningového kurzu uživatelů. Správa všech glukometrů probíhá v programu cobas IT 1000. Jsou zde shromažďována veškerá data, včetně aktuálního stavu přístrojů, výsledků pacientů a možnost jejich kontroly a schvalování, výsledků kontrol kvality a možnost její editace, organizace uživatelů, organizace správy šarží diagnostických proužků a kontrol atd. Zde bych viděla mírný nedostatek či námět ke zlepšení – program by mohl být více uživatelsky příjemný, minimálně v českém jazyce.
O.W.: Od doby zavedení glukometrů Accu-Chek® Inform se v naší laboratoři dle očekávání výrazně snížil počet požadavků na stanovení glykémie z kapilární krve.
Nejčastější výhrady sester se týkaly delší celkové doby analýzy ve srovnání s malými osobními glukometry, které používaly do té doby. Vadila jim nutnost přihlásit se, zkontrolovat a odsouhlasit šarži stripů, identifikovat měřený vzorek, případně provést kontrolní měření. Většina sester si však velice rychle zvykla a nyní těží z výhod rychlého stanovení glykémie, přitom jim odpadá ruční vklad výsledků do NIS. Centrální správa glukometrů pomocí cobas IT 1000 nám umožňuje kontrolu kvality výsledků, usnadňuje přenos výsledků do LIS a následně NIS. Jednotnost glukometrů našim koordinátorům usnadňuje drobný servis, zajištění reklamace přístrojů, snazší je i objednávání a dodávání spotřebních materiálů.
K.O.: Zavedení glukometrů Accu-Chek® Inform II umožnilo lepší monitorování naměřených dat (hladina glykémie, rodné číslo, jméno, šarže měřicích proužků, čas provedeného vyšetření, identifikace operátora-sestry). Uživatelé se po krátké době naučili glukometry používat, mají pouze problémy s chybovými hláškami, které jsou v angličtině. Firma Roche přislíbila vyřešení problému do konce roku 2015. V případě, že uživatel nerozumí chybovým hláškám, může o řešení požádat telefonicky supervizora, který pomocí vzdálené správy nebo osobně na oddělení provede kontrolu glukometru. Další výhodou je jednotné objednávání měřicích proužků, kontrolních materiálů, dlouhodobé používání jedné šarže v rámci celé nemocnice. Uživatelé si naopak chválí možnost provést kapilární odběr místo časově náročnějšího venózního odběru a rychlou odezvu výsledku. Samozřejmě že zavedení systému point-of-care (POC) vyžadovalo trochu úsilí navíc, ale přispělo to ke zkvalitnění práce a monitorování potřebných dat. Žádný systém nelze provozovat bez možnosti spolupráce s firmou. Probíhají průběžná školení a je k dispozici Help line – Centrum zákaznické podpory. Vždy jsme se setkali s týmem odborníků (servis, aplikační specialisté), kteří se snažili, aby byl systém funkční.
A.Š.: Cílem zavedení POCT systémů firmy Roche s.r.o ve VN a.s. bylo sjednocení přístrojové techniky a nastavení pravidel pro bezpečné používání analyzátorů POCT, včetně provádění IKK a EHK dle doporučení odborných společností, dále pak jednotný způsob kontroly glukometrů v režimu POCT. Velkým přínosem je i využití SW aplikace cobas bge link určené pro dálkovou správu acidobazických analyzátorů a SW aplikace na sběr a vyhodnocení dat cobas IT 1000, která mimo jiné umožňuje převedení výsledků pacientů do NIS. V červnu 2013 byly glukometry Accu-Chek® Inform nahrazeny modernější verzí Accu-Chek® Inform II. Glukometry se snadno ovládají a zdravotní personál na odděleních uvítal i převedení displejů glukometrů z anglického do českého jazyka, které proběhlo v květnu letošního roku. V současné době je v rámci projektu HocPOC umístěno v naší nemocnici na 26 pracovištích 27 přístrojů POCT. Konkrétně jde o 21 glukometrů Accu-Chek® Inform II, dále o analyzátor krevních plynů cobas b 221 a pět přístrojů Coagu-Chek® XS Pro, z nichž dva jsou umístěny v ambulancích VN a tři v ambulancích externích lékařů.
LA: Co vám přináší vzájemné setkání uživatelů a koordinátorů POCT. V čem je pro vás užitečné?
V.K.: Setkání koordinátorů POCT považujeme za nesmírně přínosné zejména z důvodu předání zkušeností z jiných pracovišť, diskusí na téma kontroly kvality a také předání informací či zajímavostí ze strany firmy. Osobně oceňuji možnost získání praktických zkušeností z pracovišť obdobného typu jako je naše a také jejich „vychytávek“ organizace práce.
O.W.: Setkání uživatelů a koordinátorů POCT, stejně jako jakýkoli odborný seminář či kongres, sdružuje odborníky s konkrétním zaměřením a umožňuje výměnu jejich zkušeností a také nabytí nových podnětů k diskusi. Tematika systémů POCT je v České republice stále moderní a doporučení i požadavky na jejich správu se vyvíjejí.
K.O.: Velice oceňujeme setkávání uživatelů a supervizorů, které nám umožňuje firma. Samozřejmě každý systém má své problémy. Při setkání uživatelů využijeme vzájemné zkušenosti, které žádná příručka či návod nemohou poskytnout.
A.Š.: Závěrem bych ráda poděkovala pracovníkům firmy Roche za vždy vstřícné jednání a za možnost zúčastnit se letošního, velmi dobře zorganizovaného setkání uživatelů POCT na Kraví hoře, které pro mne bylo opravdu inspirativní.
LA: Děkujeme vám všem za otevřené odpovědi a budeme se těšit na naše další společná setkávání.